tiistai 22. syyskuuta 2020

Keksipursottimella leipominen

Olen keliaakikko, eli voin syödä vain gluteenittomia ruokia, lisäksi minulla on maitoproteiini allergia.

Kuitenkin tykkään leipoa tosi paljon ja leivon kaiken gluteenittomasti ja maidottomasti. Vaikka kuulostaakin "mitättömälle" tällaiset leivonnaiset, mauttomia ne eivät missään tapauksessa ole! Olen keliakia vuosien aikana opetellut gluteenittoman leivonnan saloja ja väitän osaavani makeat leivonnaiset niin hyvin että niitä ei "normeista" erota.

En tiedä mistä johtunee, liekö savolais-karjalaisen luonnesekoituksen takia, mutta mä tykkään kovasti syöttää ihmisiä leivonnaisilla!

Pursotinkeksien taikina tarvitsee olla tietynlaista onnistuakseen kunnolla, joten kannattaa suosiolla ottaa ohje paketista tai muualta varmasta lähteestä! Näitä laitteita oli muuten olemassa jo ennen mun syntymään eli jo kasarin alussa ja ne laitteet ovat nyt saapuneet kirpputoreille! Kannattaa pitää silmät auki, sillä ne vanhat laitteet ovat parempia kuin nämä muoviversiot nykypäivänä. 

Kekseihin olen käyttänyt Fin mix nimistä gluteenitonta jauhoseosta vehnäjauhon tilalla ja maidotonta margariinia. Alle laittelen ohjeita kuvina sekä kuvan laitteesta. Kivaa puuhastelua jossa lopputuloksen tasalaatuisuus on todella palkitsevaa! Tasalaatuisuuden takaa pursottimen automaattinen annostelija. Kun lainat liipaisinta, tietty määrä taikinaa tulee ulos. 

Ps. Jos haluat keliaakikolle leipoa, kannattaa häneltä kysyä neuvoa ja varmistaa uskaltaako hän syödä toisten valmistamia gluteenittomia leivonnaisia. Ja kunnioittaa saatua vastausta.

Ohje on oikeasti hyväksi todettu gluteeniton,  maidoton, ja munaton lusikkaleipäohje. Margariinina olen käyttänyt maidotonta keijua tai  leivontamargariinia. 

Lusikkaleivät 
jotka käyvät myös keksipursottimelle:

200g margariinia
1,5dl sokeria
4dl Fin mix jauhoka
0,5tl leivinjauhetta
1tl vanilliinisokeria 

Sulata rasva ja jäähdytä. Laita joukkoon sokeri. Kun seos on jäähtynyt niin muut aineet mukaan myös ja sekoita. 
(ilman pursotinta, laita taikina jääkaappiin 30min ja tee lusikoiksi.) 
Lusikoi massa pursottimeen ja tee haluttuun muotoon. Paista 175c n. 12min ja pyörittele valmiit keksit sokerissa. 


Keksipursotin on merkiltään metaltex

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti